In 2005 studeer ik af als theatermaker. En wat wil ik graag spelen! ‘Gewoon lekker speluh!’, zoals een van mijn eerste regisseurs ooit zei. Niet in de rij voor een castingbureau of wachten op de volgende auditie. Nee, ‘speluh’ en mijn eigen verhaal vertellen. Bij Theater Thot, Van Engelenburg Theaterproducties en Theatra krijg ik die kans. Ik maak en schrijf mee aan de producties. Tien jaar lang sta ik met deze groepen in gymzalen, buurthuizen, klaslokalen, theaters en zelfs in gevangenissen. Een leerzame maar vooral hele gezellige en hilarische tijd. Met heel, heel veel schoolkinderen, soms wat vreemde hotels, veel files en …. goede herinneringen. Bij Theatra ben ik nog steeds af en toe betrokken als regisseur en speler van de jeugdproducties.
In 2010 ontmoet ik Fred (Delfgaauw). Zijn voorstellingen en de manier van poppenspelen sluiten helemaal aan bij mijn idee van theater maken. Ik stap op hem af met de vraag of hij mij wil regisseren en hij zegt meteen ‘ja’. Goed, dat was niet verwacht en toen moest ik wel. Fred regelt een schoolklas en twee weken later laat ik hem, in zijn Theater Peeriscoop, zien wat ik kan. Vanaf dan gaan we samenwerken en dat doen we nog steeds. Samen met Fred maak ik de afgelopen tien jaar vier jeugdvoorstellingen: Oma’s Oma, Joris en de Draak, Kodo en De Rattenvanger. Stuk voor stuk prachtige verhalen, vertelt met poppen en veel humor in een magisch decor. Voorstellingen die allemaal in Nederland en België toeren. En met Joris en de Draak en De Rattenvanger bezoeken we niet alleen theaters maar ook De Parade. Wat een feest!
Daarnaast word ik door Fred uitgenodigd om diverse uitstapjes te maken naar het theater voor volwassenen. Een voor mij tot dan toe onbekend terrein. In 2012 speel ik naast Fred in De Verteller, een boosaardig sprookje voor volwassenen over hebzucht en opportunisme. In die tijd leer ik ook steeds meer van de bijzondere wijze waarop Fred met zijn 'poppen speelt'. Wat deze manier van werken zo heerlijk maakt om te doen, is de aanwezigheid van de pop expliciet maken. De pop zal op een zeker moment, altijd weer herkend worden als ‘maar een pop’ en dus wordt duidelijk dat de pop geen eigen mening heeft maar een stem is in het hoofd van de poppenspeler. De pop kan mijn trots zijn, mijn teleurstelling, mijn boosheid, mijn liefde. Worstelingen die een mens, klein of groot, heeft kun je zo zichtbaar en invoelbaar maken.
Het uitstapje naar producties voor volwassen is reeds ‘verlengd’. In 2020 gaat King Lear in première. Het eeuwenoude verhaal van Shakespeare bewerken we, samen met regisseur Aus (Greidanus sr.) tot een moderne variant voor twee acteurs en vijf poppen. Ook komen er nog steeds verhalen voor jongere bezoekers langs in mijn hoofd. En dus speel ik vanaf november 2021 de voorstelling De Vliegende Hollander in Nederland en Vlaanderen.
De samenwerking met Vlaanderen krijgt vanaf dat moment ook een vogelvlucht want in oktober 2024 maak ik een co-productie met het Vlaamse Tieret. Onze festivalvoorstelling Tweezaam gaat in oktober 2024 in première op Puppet Internationaal in Meppel.
Mocht je nog iets willen weten dan kun je altijd hier mijn volledige CV downloaden of een mailtje sturen. Uiteraard probeer ik die snel te beantwoorden. Reageer ik niet meteen dan ben ik of in het theater, lees ik een goed boek, zit ik te lunchen met mijn man of ben ik met mijn twee heerlijke kinderen op het strand….’lekker speluh’!
Tot snel in het theater!
Ida